Wat vertel je wanneer?
Het uiten van je werkgeversmerk doe je het gehele jaar door. Hier creëer je ‘awareness’ mee bij je doelgroep. Ze worden zich bewust van jouw organisatie, ze gaan jouw organisatie herkennen. Ze worden nieuwsgierig naar wat jij te bieden hebt. Maar hoe bereik je dat?
De combinatie van informatieve, enthousiasmerende berichten en concrete berichten met vacatures, werkt het beste. Let op: de verhouding is ongeveer 1 vacature op 10 ander soortige berichten.
Om structureel berichten op social media en online te plaatsen kun je gebruik maken van een contentplanning. In deze planning staat wanneer, je wat gaat doen. Je plant vooruit, zodat je content die je moet maken, op tijd af is.
Maar wees hierin vooral creatief en efficiënt! Als je iemand interviewt, neem direct ook wat foto’s en neem het interview op. Zo kun je er een kort filmpje van maken, een tekst over schrijven, een leuke quote plaatsen bij een foto, een quote laten horen bij een foto, een stukje tekst later nog eens op een andere manier gebruiken. En zo heb je vanuit 1 interview al meerdere social media berichten die je ervan kan maken.
Vanuit je doelgroepen analyse ga je ontdekken welke social media kanaal past bij de doelgroep(en) die je wilt bereiken. In de bijlage hieronder vind je de kenmerken van enkele social kanalen die het meeste ingezet worden bij arbeidsmarktcommunicatie.
Sociale kanalen & Arbeidsmarktcommunicatie
Bedenk goed welke kanalen je wilt inzetten. Met deze informatie kun je de kanalen goed inzetten. Je wilt immers goed vindbaar zijn op de kanalen voor je doelgroep. Blijf realistisch. Kies kanalen waarvan je zeker weet dat je ze goed kan inzetten. Wat zegt het immers over jouw als organisatie, als je een kanaal hebt zonder berichten of niet passende content, waardoor het niet goed leesbaar of zichtbaar is.
Hieronder vind je het sjabloon voor de contentplanning. Vul deze realistisch en haalbaar in. Je hebt niets aan een schitterende planning waarbij je op voorhand al weet dat dit een tijdsinvestering vraagt die niet past. Dus wees eerlijk en realistisch bij het maken de planning. Zo wordt het een succes!
Wil je zeker weten succes? Zorg dat je met enkele collega’s verantwoordelijk bent voor het maken van de Content. En dat er iemand dit coördineert en uiteindelijk na het goed bekeken en gecontroleerd te hebben, online plaatst.